+31 (0) 517 41 28 31 | info@krshipping.nl

 

Geschiedenis van Kuhlman Repko Shipping 

Geschiedenis Kuhlman Repko Shipping HarlingenSinds 1872

In 1872 werd door de uit Rotterdam afkomstige scheepseigenaar Coenraad Kuhlman zijn bedrijf als cargadoor geregistreerd bij de Friese Kamer van Koophandel onder de naam C. Kuhlman Jzn.

Hij overleed in 1906 en werd opgevolgd door zijn zoon Johannes Kuhlman. Scheepvaartbedrijven werden in de vorige eeuw vaak benoemd tot vice-consulaten vanwege hun internationale betrekkingen en Johannes Kuhlman werd vice-consul van Engeland.

In 1917 begon de neef van Johannes Kuhlman zijn langdurige loopbaan bij het bedrijf. Deze Johannes van der Meer werd in 1928 eigenaar. Het bedrijf werd tevens vice-consulaat van Noorwegen en Denemarken. Tussen 1955 en 1975 werden met mede-eigenaren en voor eigen rekening 7 schepen gebouwd bij o.a. Scheepswerf  Harlingen: de Jenjo, Frisia, Hennie, Coenraad-K, Bothnia, Seven Seas en Coenraad Kuhlman.

Geschiedenis Kuhlman Repko Shipping HarlingenAgentschappen

In de jaren ‘80 werd door de heren Van der Meer en mede-eigenaar familie De Jong besloten de eigen schepen te verkopen en de werkzaamheden specifiek te richten op agentschappen. Johannes van der Meer bleef actief bij het bedrijf betrokken tot zijn overlijden.

In 1962 trad Coenraad van der Meer (de zoon van Johannes van der Meer) toe tot het bedrijf. Na zijn pensionering in 2000 werd de zaak overgenomen door René Buitenwerf en Jan Reier Arends. Het bedrijf ging voort onder de naam Kuhlman Repko Shipping.
aeo.nl